Vit, Röd & amp ; Blue Candle Science Projekt

Även ljus kan ses som enkla hushållsprodukter , de ger också ett antal bra sätt att lära sig om vetenskap. Ljus kan hjälpa lära enkla lärdomar om kemi och fysik , till exempel hur den kemiska sammansättningen av ljuset påverkar dess eld , eller varför lågan pekar alltid uppåt . Det finns gott om vetenskapliga experiment som du kan utföra med hjälp av ljus . Till exempel kan du avgöra om det finns samband mellan färgen på ljuset och hur det brinner . Kom ihåg att ta lämpliga försiktighetsåtgärder eftersom du kommer att hantera öppen eld , och alltid se till att tillsyn av vuxen är närvarande . Första stegen

Innan du börjar experimentera med ljus , försök att eliminera så många variabler som möjligt . Skär vekar till lika längder. Se till att köpa alla dina ljus från samma tillverkare och använda doftfrialjus . När man förbereder att bränna ditt ljus , se till att de placeras i ett område utan att flytta luft eller utkast.
Color Vs. Burn Rate

Ett experiment som du kan göra är att se om färgen på ljuset påverkar den hastighet med vilken ljuset brinner . Detta är en enkel och lätt projekt vem som helst kan utföra . Ta ett rött ljus, ett vitt ljus och en blå ljus och placera dem bredvid varandra . Markera en horisontell linje över varje ljus omkring halv tum under läppen av ljuset . Gör en andra linje 2 inches under den första raden. Tänd ljuset , och observera det som det brinner . När det brinner ner till den första raden , starta ett stoppur . Stoppa timern när lågan når den andra raden . Upprepa dessa steg för varje färg , och spela in dina observationer . Alternativt kan du bränna varje ljus för en viss tid , till exempel fem minuter vardera . Väg ljuset innan du tänder den och sedan igen efter att den har brunnit . Om det finns skillnader i vikt , kommer de att indikera olika brinnhastigheter. Addera Color Vs. Flame Höjd

Ett annat enkelt experiment du kan göra är att bestämma om färgen på ljuset påverkar höjden på lågan . För att göra detta experiment , allt du behöver är en klämma stativ , en linjal och tre ljus av varje färg i rött , vitt och blått . Bifoga din härskare till kläm monter . Placera ditt ljus framför linjal och tända den . Använd linjalen för att mäta höjden på flamman. Ta en bild som bevis på dina data , och spela in höjden på lågan för varje ljus .
Record och Repeat

registrera alltid dina data i en logg så att du kan gå tillbaka till det senare när du rapporterar dina resultat . Det är alltid en bra idé att upprepa processen minst tre gånger för varje variabel du testar – i det här fallet , färg – för att eliminera risken för avvikelser eller misstag som du har gjort . Öva säkerhet hela tiden, speciellt eftersom du har att göra med öppna lågor . Addera

Kommentera