Historien om TV-spel 32 Bit Era

Den så kallade femte generationens spelkonsoler och hemdatorer , dubbad så i linje med spel pressens generationsnamnschema, är också ihågkommen som den 32 – bitars eran . Denna generation är utan tvekan en av de mest avgörande i historien av spel . Men det var också en av de kortaste livade generationer av spelkonsoler och datorer . Namnet kommer från de moderkort och databussarför konsoler och datorer , som avser att behandla 32 bitar av information på en gång – påstås dubbla sina 16 – bitarsföregångare. Tidsplan

Den femte generationen var tvungen att följa en av de mest konkurrenskraftiga perioderna i spel – den 16 – bitars eran , som fick hård konkurrens mellan Sega och Nintendo i konsoler och Commodore och Atari i hemdatorer . Denna generation bleknat med 1993 , och samma år för 32-bitars eran började med lanseringen av 3DO . Det slutade ganska abrupt 1996 när Nintendo 64 kom . Addera notability

femte generationens konsoler och datorer är känd för en rad viktiga skäl . För det första , markerade det inledningen av CD-ROM för lagring , som ersätter traditionella patroner . Dessutom är denna generation bevittnat en stor förändring i branschen – Nintendo var frånvarande från den, och inte skulle återfå sin dominans på marknaden förrän i slutet av 2000-talet med Wii . Omvänt , Sony debuterade som ett spelbolag till stora framgångar med Playstation . Moderna 3D-spel utvecklats snabbt under den femte generationen , som är i stort sett omöjligt att göra med äldre teknik .

Detta var också den sista icke – PC generation hemdatorer avsedda främst kring spel och fungerar som konsoler för alla avseenden . Dessa var snart ersättas av generiska datorer . Det fanns också kontroverser i denna generation – en del maskiner på marknaden inte var ren 32 – bitars , och hade en hel del av 16 – bitars eran fortfarande i dem Addera 3DO < . br >

ett joint venture mellan Panasonic , Sanyo och LG , då känd som Goldstar , 3DO var den första konsolen någonsin med en inbyggd , out – of-the – box CD-spelaren . Spel kom på cd-skivor , och maskinen kan även spela upp musik- och videoskivor . Grafik var mycket bra för dessa dagar , med full skärm VGA möjligt . Det hade 2 MB RAM , vilket också var en hel del. Däremot gjorde programutvecklare inte stödja 3DO på grund av sin eklektiska arv och möjligen en alltför skiftande makeup . Utan en betydande spel bibliotek , denna första visning för 32 – bitars eran drog sig snart från marknaden .
Sony Playstation

Förmodligen den arketypiska modern konsolen , Sonys första posten i spel var resultatet av ett misslyckat projekt de arbetade på med Nintendo . . Dess skrotning ledde till sistnämnda bolag som inte deltar i den femte generationen , i stället väntar på att släppa Nintendo 64

Sony slog paydirt med Playstation , som sedan debuten 1994 har sålt över 100 miljoner enheter – den första konsolen för att någonsin nå denna milstolpe . Playstation hade också en inbyggd CD -spelare och 32 – bitars bearbetning , och lanserades flera stora spelserier , bland annat Resident Evil , Gran Turismo , Twisted Metal och Syphon Filter . Playstation var också känd för att göra mycket bättre i USA och Europa än i sitt hemland Japan .
Sega Saturn

Sega Saturn var den enda allvarlig konkurrens Sony faced i femte generationen , era ansvarig för att göra spel en pelare i deras katalog . Sega började utveckla Saturnus i början av 1990 som en uppföljning till sin framgångsrika 16 -bitarskonsol, Genesis /Megadrive . Saturn kom 1994 med specifikationer liknande de av Playstation – 2MB RAM , VGA- upplösning , CD-enhet och runt 30MHz av 32 – bitars processorkraft . Konsolen var inte en stor framgång för Sega , vilket fick företaget att påskynda och släppa Dreamcast 1999 . Den hade flera anständigt säljande spel som Virtua Fighter och Virtua Cop -serien , och naturligtvis de Sonic -spel . < Br >
Ytterligare konsoler

Både Atari Jaguar och Nintendo 64 , släpptes 1993 och 1996 , respektive, som påstås vara 64 – bitars , men många ser dem som en del av den femte generation ändå. Den Atari Jaguar var den sista konsolen företaget någonsin gjort , och det gjorde inte bra trots att grafiskt överlägsen sina jämnåriga . Nintendo 64 byggdes runt en 64 – bitars processor och hade dubbla RAM av de tre 32 -bitars maskiner . Det är inte allmänt anses vara en femte generationens konsol , med många om den som en fristående . N64 var något av en succé med nästan 35 miljoner sålda enheter och flera framgångsrika titlar , bland annat Super Mario 64 och James Bond Goldeneye . Det var den sista konsolen för att använda patroner som förvaring . Flera andra konsoler dök upp under dessa år , men gjorde nästan ingen skillnad – dessa inkluderar Amiga CD32 och Neo Geo CD

Datorer och betydelsen av bitar

Around . den här gången , en ålder av dedikerade – format , kom inbördes oförenliga hemdatorer till en nära . Alla dessa kommer från maskiner som kretsade kring spel , men var fortfarande kapabel på andra områden – produktivitet , ordbehandling , grafik och musik . Modeller av noterar inkluderar Commodore Amiga 1200/3000/4000 och Atari ST Falcon . Ingen av dessa lyckades , och 1993 gav vika för datorer som en enda standard för hem computing . Spel på datorer vände mot Windows-datorer från och med lanseringen av Windows 95 .

Som den femte generationen slutade , för vana att lyfta bit räknas upphörde också . Marknadsföring inte längre gjorde en stor sak av hur många bitar en konsol hade – de sista att göra så var Nintendo 64 , med få spelare någonsin med tanke på efterföljande konsoler som 128 eller 256 bitars Addera < br . >

Kommentera