Hur man beräknar spridningsvinkeln

Scattering är en fysikalisk process som innebär förändring i vägen för ett objekt när det kommer i kontakt med ett annat objekt . Till exempel, när en biljard bollen träffar en annan en i vila på bordet, banan för de första en ändringarna. Som ett resultat av denna påverkan , den andra bollen börjar också röra sig i någon riktning . Den vinkel i vilken den första bollen skingrar bort av den andra bollen kallas spridningsvinkeln . För enkla föremål, såsom biljardbollar , kan denna vinkel lätt beräknas med hjälp av fysik rörelselagar . Instruktioner
1

Rita en 6 – tum lång rak linje på ett papper . Rita en liten cirkel med en radie av ca 1 tum på en ände av raden så att cirkelns centrum är på linjen. Denna cirkel representerar kroppen i vila . Anteckna dess radie på papperet . Låt oss anta att radien är 1 tum, är att R = 1 tum. Rita en annan cirkel vid den andra änden av linjen , så att dess centrum är halv tum bort från linjen. Rita en linje parallell med den första linjen och som går genom centrum av den andra cirkeln. Mät avståndet mellan de två linjerna med hjälp av en linjal. Kalla detta avstånd miljarder. Låt oss anta att detta avstånd är 0,5 tum , är att b = 0,5 tum . Köpa 2

Divide b med R med hjälp av en miniräknare och ringa det här numret x . För vårt fall :

x = b /R = 0,5 /1 = 0,5
3

Skriv in värdet på x i räknaren och tryck INV och COS i följd . att beräkna invers cosinus x . Tryck på multiplikation knappen ( X ) och 2 på räknaren och tryck på enter för att multiplicera svaret med 2. krävs spridningsvinkel” theta ” visas på räknaren . För vårt fall : .
< P > theta = 120 grader Addera

Kommentera