Hur du plottar en Accelerometer Med Arduino

Accelerometrar är elektroniska komponenter som mäter acceleration, lutning eller vibrationer för ett objekt när den är ansluten till en annan enhet . Du kan tolka de uppgifter som en accelerometer genom att ansluta den till en Arduino mikrokontroller . Arduino läser värdena från accelerometern s utgångsstift och överför dem till en dator . Datorn visar data i numerisk form . Du kan också plotta data genom att överföra den till en applikationsprogrammering , som Max /MSP eller behandling , där den kan ritas i reala time.Things du behöver
Kopplingsdäck
Wire
USB-kabel

Visa fler Instruktioner
Anslut accelerometer till Arduino
1

Placera accelerometern på bakbord med sina stift på separata spår .
2

Anslut accelerometer axel stift till Arduino analoga eller digitala ingångar med tråd . Använd en ingång per stift . Accelerometern datablad talar om vilka stift ger axel uppgifter och om uppgifterna är analog eller digital . Addera 3

Anslut accelerometern s matningsspänning stift till rätt spänningsutgångpå Arduino med tråd . Accelerometern datablad talar om hur mycket ström den behöver .
4

Anslut accelerometern jordstifttill jordterminalenpå Arduino med tråd .
5

Anslut en USB-kabel till Arduino USB -kontakt .
6

Anslut den andra änden av USB-kabeln till en USB-port på en dator .
Skriv Arduino koden

7

Tilldela variabler till Arduino ingångar anslutna till accelerometer s utgångar . Din kod kan se ut så här :
int xPin = 2 ;
int yPin = 3 ;
Variablerna ” xPin ” och ” yPin ” tilldelas till stiften anslutna till accelerometern s X-och Y utgångar.
8

Initiera seriella kommunikationen mellan datorn och Arduinoen . Din kod kan se ut så här :
void setup ( ) {
Serial.begin ( 9600 ) ;
krävs Den första raden i koden för alla program . Den klammer markerar början på ”setup ”. ” Serial.begin ( 9600 ) ” kommunikationen upprättas på 9.600 bitar per sekund .
9

Definiera Arduino s ingångsben under ” inställningar . ” Din kod kan se ut så här :
pinMode ( xPin , INPUT ) ;
pinMode ( yPin , INPUT ) ,
}
Stift 2 och 3 på Arduino är nu satt som insats . Den klammer markerar slutet på ”setup ”.
10

Tilldela variabler för lagring av inkommande axel -och accelerationsdata . Din kod kan se ut så här :
void loop ( ) {
int pulseX , pulseY ;
int accelerationX , accelerationY ;
Den första raden i koden talar om för Arduino att följande kod består av funktioner som det måste utföra i en loop. Den första uppsättningen av heltal lagra data som kommer från ingångsstift , medan den andra uppsättningen lagrar resultaten av beräkningar som omvandlar de inkommande data till värden som representerar accelerometern acceleration .
11

Läs data från den Arduino ingångar och lagra den i lämpliga variabler. Din kod kan se ut så här om din accelerometer ger digitala data :
pulseX = pulseIn ( xPin , HÖG ) ;
pulseY = pulseIn ( yPin , HÖG ) ;
Koden ” pulseIn ( xPin , HÖG ) ” berättar Arduinoen vänta på pinnen för att läsa ”HIGH” och starta tidtagningen . Då stiftet läser ” LÅG ”, Arduino stoppar timing och lagrar värdet i ” pulseX . ” Den andra raden i koden fungerar på samma sätt

Din kod kan se ut så här om din accelerometer ger analoga data:
pulseX = analogRead ( xPin ) ;
pulseY = analogRead ( yPin . ) ;
Denna kod läser värdena från Arduino ingångar och lagrar dem i ” pulseX ” och ” pulseY . ”
12

konvertera data som lagras i ” pulseX ” och ” pulseY ” in acceleration. Accelerometern tillverkare bör ge en ekvation eller värdetabell som ska användas för konverteringen .
13

Skriv accelerationsdata i seriebildskärmen, och skicka den till ett kompatibelt program för att rita grafer . Din kod kan se ut this:
Serial.print("X");
Serial.print(accelerationX);
Serial.println();
Serial.print("Y");
Serial.print(accelerationY);
Serial.println();
The rader som börjar med ” Serial.print ” skriva ut värdena i de tilldelade variabler eller de bokstäver som visas inom citationstecken . ” Serial.println ()” lägger till vagnretur mellan de tryckta variabler , så att de inte visas på samma rad .
14

Lägg till en fördröjning innan Arduino går tillbaka till den första raden i koden . Din kod kan se ut så här :
fördröjning ( 50 ) ,
}
Den första raden i koden ställer in fördröjningen till 50 millisekunder . Den klammer markerar slutet på ” loop ” och berättar Arduino för att gå tillbaka till den första raden i koden .
15

Klicka på ” Ladda upp ” knappen för att ladda upp koden till Arduino .
Graph Acceleration
16

Starta en programmeringsmiljö som Max /MSP , Bearbetning eller rena data , som tar emot seriella data .
17

Skriv kod som talar om för programmet att övervaka och ta emot inkommande seriella data från Arduino . Den kod du skriver beror på programmeringsmiljödu använder . Ange baudrate du använde i Arduino -kod när du ställer in den seriella kommunikationen .
18

Skriv kod som sätter upp en graf med en X -och Y-axeln . Rita och märka axlarna med som är lämplig för accelerometer . Du kanske vill använda de maximala och minimala värden som tillhandahålls av accelerometern för att definiera längden på varje axel .
19

Skriv kod som skiljer de data som kommer från Arduino i lämplig X -axeln och Y – axelvärden . Till exempel kan du tilldela det numeriska värdet fick efter ” X ” till X -axeln i diagrammet och det värde som erhölls efter att ha ”Y” till Y – axeln .
20

Skriv kod som ritar punkter på grafen med hjälp av uppgifter från Arduino .
21

Skriv kod som drar linjer mellan den plottade punkter . Addera

Kommentera