Historien om handhållna spel

spela en mängd olika spel på din mobiltelefon eller handdator är nästan vardagsmat i dessa tider . Men det fanns en tid när handhållna spel var enkla ändamål underhållning enheter , som körde på den ödmjuka 9 volts batteri eller 2 AAA-batterier . Att veta var handhållna videospel kom ifrån och hur de har utvecklats inte bara få dig att uppskatta den datorkraft för din Blackberry , men också kan göra dig nostalgisk för de enkla röda LED- spelen från förr . 1970

På 1970-talet flera företag arbetar hårt för att kapitalisera på billiga komponenter och nästan oändliga möjligheter för mikroprocessorchip. År 1977 Mattel debuterade en rad sport – baserade handhållna spel som använt en rad röda lysdioder och enkel programmering för att låta barnen (mest pojkar) för att spela fotboll eller baseboll medan ridning i bilen till mormors hus .
Tomy följde Mattel ledning genom att producera den ” Blip ”, en handhållen version av super – populära ” Pong ” spel . Till skillnad från Mattels spel , kan två spelare spela ” Blip ” på samma gång , vilket gör driv resor med fler än ett barn lite lugnare för föräldrarna .
1980 ’

Genom 1980-talet även relativt okända japanska elektronikföretagförsökte horn in på Mattel och Tomy territorium . Nintendos populära spel och titta på ” serie av handhållna spel erbjuds en mer varierad spelstil , spelarna kan ” flytta ” deras ikon eller tecken vänster , höger , upp och ner , men bara i förprogrammerade områden Fortfarande ökat utbud av spel – . – varav de flesta var icke- sportrelaterade- och mindre förpackning för en perenn träff
1989 hade Nintendo gått vidare till små , ​​flexibla spel enheter det calledGame Boys skillnad från tidigare spel system , Game Boys tillåtna . . Nintendo att maximera vinsten genom att sälja spelen separat . Ännu bättre , tekniken var hållbara och plattformen var flexibel.

Kommentera