Hur man skjuter på Mus i Unity

” Unity 3D , ” mer känd som bara ” Unity ”, är en speciell spelprogrammering skal som är utformat för att effektivisera processen videospel skapelsen . Genom att använda Unity , spelprogrammerarekan kringgå många av de fallgropar och problem som kan göra spel skapande tråkiga och svåra . En av de största svårigheterna för nyare användare av ”Enhet ” är att räkna hur du får din huvudperson för att skjuta där musen pekar . Råda bot på detta problem genom att skapa en MissileLauncher skript som gör att du kan diktera beteendet hos din karaktärs missil weapons.Things du behöver
FPS_Tutorial.zip
” Standard Tillgångar Unity Package ” fil
Show Fler Instruktioner
1

Ladda FPS_Tutorial.zip från Unity 3D webbplats . Importera ” Standard Assets Unity Package ” filen från ” standardpaket ” mapp i Unity 3D installationsmapp .
2

Öppna det projekt som du vill ändra musens beteende. Vid det här laget borde du redan konstruerat en nivå miljö , en modell för huvudpersonen , en ” Launcher ”, eller vapen -modellen , för det tecken , och en missil som avfyras från vapnet . Tänk på att begreppet ” missil ” används i detta fall för att beskriva någon projektil som avfyras från ett vapen , inte bara en explosiv raket . Addera 3

Välj ”Tillgångar” från huvudmenyn , följt av ” Skapa ” och sedan ” Java ”. Detta kommer att skapa en ny tillgång i projektpanelen området med titeln ” NewBehaviourScript . ” Byt namn på denna tillgång till ” MissileLauncher . ” Detta skript tillgången kommer att diktera beteendet hos din karaktärs vapen .
4

Skapa en ny katalog i din projekt Se rutan som heter ” WeaponScripts . ” De skript som definierar beteendet hos varje enskilt vapen kommer att placeras här. Flytta den nya MissileLauncher manus till WeaponScripts katalogen , tillsammans med skript som definierar utseendet på din Missile objekt .
5

Skriv ett manus till ” MissileLauncher ” som gör att ditt vapen för att generera en missil och göra det röra sig framåt genom att ge den hastighet längs Z-axeln . När du har skrivit koden , spara JavaScript-filen . Ett exempelskript skulle se ut ungefär så :

” var projektil : Rigidbody ;

var hastighet = 20 ;

funktionen Update ( ) katalog

{

om ( Input.GetButtonDown ( ” Fire1 ” ) ) katalog

{

var instantiatedProjectile : Rigidbody = instansiera (

projektil , transform.position , transform.rotation );

instantiatedProjectile.velocity =

transform.TransformDirection ( Vector3 ( 0 , 0 , hastighet) );

Physics.IgnoreCollision ( instantiatedProjectile. kolliderare ,

transform.root.collider ) ,

}

} ”

” GetButtonDown ( ” Fire1 ” ) ” linje berättar skriptet att utföra följande åtgärder när du klicka med vänster musknapp . Den ” instantiatedProjectile ” linje skapar missilobjekt. Den ” TransformDirection ( Vector3. .. ” linje berättar missil objektet för att ändra dess riktning till Z – axeln , vilket är den axel där användarens muspekaren står inför .
6

Fäst MissileLauncher manus till din karaktärs vapen genom att gå till Unity s FPS panelen Kontroll och fästa manuset till ” Launcher ”.
7

Associera Missile objekt som du har skapat med den ” projektilen ” variabel som används i exempelskript ovan . Klicka på ” Missile ” script på projektpanelen , och klicka sedan på ” komponenter ” i huvudmenyn . Välj ” fysik ” ​​och sedan ” Rigidbody . ” Detta kommer att göra projektilen ett fast föremål , och matchen den med variabelnamnet som användes i provkoden.
8

Associera Missile objektet med Projektil variabel i skriptet . Gör detta genom att klicka på ” Launcher ” i Hierarki panelen och sedan dra Missile manus från projektpanelen på Projektil variabeln i skriptsektionenMissileLauncher . programmet kommer då att associera Missile objektet med dess rätta beteende .
9

Kör spel för att testa ditt vapen beteende . Förutsatt att din karaktärs perspektiv är centrerad på placeringen av muspekaren , klicka på musknappen ska skjuta din skapade missil längs vektorn där musen pekar . Addera

Kommentera