Hur man designar en karta för ett spel

Oavsett om du är Dungeon Master av en bordsskiva spel eller utveckla den nyaste first-person shooter , strukturen på de nivåer du spelar alla bestäms av kartor . Små miljökonceptutvecklas så småningom till större kretsmönster som används som en spelstödeller utvecklas ännu längre in i 3D-miljöer och hela spelvärldar .

Du behöver inte vara en stor – namn spelutvecklare för att skapa kartor . Oavsett vilket spel du skapar , det system för att skapa kartor förblir detsamma . Med låg kostnad och lite fantasi , kan du dra dina egna spelkartorvid home.Things du behöver
Graph Paper ruler
Stiftpenna
Fin spets penna
Drafting kompass
Protractor
Visa fler Instruktioner
1

Skriv ner allt du vill ha med i din karta . Om du skapar en karta för en yttre miljö , bestämma om det kommer att bli en hel kontinent eller bara en del av en. Om du skapar en inre karta , bestämma hur komplex konstruktionen blir . Skriv ner anteckningar om vilken typ av stämning du vill uppnå , vilken typ av klimatet i området kommer att ha och vilken typ av varelser kommer att ströva omkring ditt landskap .
2

Skissa ut ett utkast av din karta . Rita en kustlinje , om det är en kontinent eller om marken gränsar stora vatten . Gör anteckningar på var du vill bergskedjor , grottor , dalar och skogar . Märk ut platserna för större städer , städer och byar . Om du ritar en karta för en fängelsehåla eller insidan av en byggnad , se till att skissa på några dolda passager , skatt rum och rum med stora fiender . Addera 3

Ta din linjal och mäta upp storleken på din karta . Säg att du vill att din ö för att vara 1000 meter lång och du bestämmer var 1 centimeter på rutat papper representerar 40 meter . Din ö måste sedan vara 25 centimeter långa . Du kan sedan bryta mätningen ned ytterligare för att göra avstånden på din karta lätt förstås ur olika synvinklar ( t ex : 1 centimeter är lika med 40 meter eller 131 fot) . Skriv ner måtten i hörnet av kartan .
4

Rita din karta på ett rutat papper , och se till att följa din första skiss och skalmätningar. Använd din linjal för att rita raka kanter , att din redaktionella kompass rita cirklar och din gradskiva för att mäta vinklar . Lägg något till kartan som du har glömt att placera på ditt utkast . Landmärken, monument och farliga områden är några av de saker du kan ha missat . Ta reda på vilket sätt är norrut på kartan och rita en pil som visar norrut .
5

Placera topografiska och miljömässiga faktorer på din karta . Sketch lummiga eller buskiga områden att representera skogar, steniga och gropiga områden att representera berg och korta , upprepande horisontella linjer för att representera öknen . Lägg stack och ojämna kanter till dina kuster . När du skapar en fängelsehåla , kan en mörk bubblande pool vara slam medan en mörk sicksack skulle kunna utgöra en stor spricka . Se till att lägga till dörrar , fällor , monster och skatter . Rita möbler och annan inredning om du designar en byggnad interiör .
6

Skapa en symbol legend . Folk använder det här diagrammet för att referera vad miljö ritningar på din karta menar . Använd ett separat papper för detta . Eftersom du vill att folk ska veta att ett lummigt område på kartan är en skog , skissa en del av lummigt område och märk den ” skog ” . Gör samma sak med berg , öknar, ödemarker och alla andra markering på kartan som kan förvirra spelarna . Du kan också skapa symbol legender för varelser , fällor , artiklar och annat .
7

Märk namnen på landmärken , städer och sevärdheter . Sätt namn på kontinenter , vattendrag och viktiga tomter . I fängelsehålor och invändiga utrymmen , etikett rum och olika delar av strukturen . Detta kommer att göra det lättare för spelarna att räkna ut var de är geografiskt . Sign , datum och märka din karta . Skriv ner vilket spel eller kampanj det är från , vad land det hör till och namnet på området , eller struktur i sig . Om din karta är en del av ett flernivåbyggnad, se till att ange vilken våning det är.
8

Trace över din karta med din fina penna för att göra det permanent . Utelämna det här avsnittet om du vill ta bort delar av din karta och återskapa saker som spelet går vidare . Du kan också färglägga din karta med färgpennor och markörer , vilket kommer att bidra till att göra olika typer av terräng och interiören har mer att känna igen. Addera

Kommentera