Hur man designar ett spel i Action

Designa ett spel i Actionscript genom att skriva en detaljerad beskrivning av spelet , studera befintliga spel kodexempel och tänka i termer av objekt som du designar . Actionscript är ett objektorienterat språk , vilket innebär att du designar och program genom att tänka i termer av vad de egenskaper , beteenden och andra funktioner är av ett vapen , verktyg eller andra objekt i ditt spel . Börja med enkla spel , som till exempel textbaserade frågesporter eller bödel – liknande spel . Ett logiskt nästa steg är att programmera brädspel som schack eller dam . Instruktioner
1

Skriv en detaljerad beskrivning av vad du vill att spelet ska göra och hur du vill gameplay att göra framsteg . Inkludera spelets mål , huvudpersoner ”och motståndarnas egenskaper samt spelets inställning .
2

Skriv en detaljerad beskrivning av spelets användargränssnitt . Specifikt , svara på frågor som hur ska spelaren kontrollera sin karaktär , var kommer den information hon behöver för att spela spelet på skärmen och där kommer hennes karaktärs liv punkter visas . Som du skriver , studera Action klassen Graphics som låter dig skapa vektorgrafik som rektanglar , Bezier kurvor och andra former . Se Adobes Grunderna i Drawing API webbsida för mer information om Actionscript- grafik klasser ( se Resurser ) . Addera 3

Skriv på ett separat sida en specifikation för alla objekt i spelet , bland annat rekvisita , fordon och verktyg . Skriv svaren på dessa och relaterade frågor : Vad gör de verktyg och vapen ser ut , hur fungerar de och var kommer spelets spelarna hitta dem , samt vilken spelhändelserutnyttja varje objekt . Läs Adobes Arbeta med objekt webbsida för en översikt av att skapa objekt i Actionscript ( se Resurser ) .
4

Ladda ner och läs Action kodexempel från sidor som Adobes Action prover sida ( se Resurser ) . Upprepa listor för Action program för att bättre förstå dem. Radera uttalanden från program och observera effekten när du kör programmen .
5

Öppna en textredigerare eller ordbehandlare , skriv sedan de uttalanden till klassfiler som innehåller ditt program . Din spelets huvud klass ska sträcka sig antingen ” MovieClip ” eller ” sprite ” klasser . Använd följande kod fragmentet som en guide :

public class MyGame utökar MovieClip {
}

läser om kodexempel du studerat för vägledning i att skriva egna uttalanden . Skriv ditt program i etapper , med början med bara de uttalanden som skapar användargränssnittet , sedan skriva kod som implementerar spelets föremål. Slutligen skriver uttalanden genomför logiken för gameplay . Spara dina filer med filändelsen ” . Som ” så att Flash känner igen dem .
6

Open Flash , klicka sedan på ” Actionscript 3.0 ” länk för att skapa ett nytt program som använder Actionscript . Klicka på ” File ” menyn ” Spara ” kommandot , sedan navigera till mappen du håller ” . som ” filer. Skriv ett namn i ” Filnamn ” textrutan , klicka sedan på ” Spara ” att spara Flash-filen . Klicka på ” klass ” textruta på panelen Egenskaper , skriv sedan namnet på spelets huvudklass att koppla Flash-filen med ditt spel . Tryck på ” Ctrl ” och ” Enter ” samtidigt för att köra ditt spel . Addera

Kommentera