Riskspeltips

” Risk ” uppfanns av franska filmregissören Albert Lamorisse på 1950-talet . Han ursprungligen titeln det ” Conquest of the World ”, men det blev ” Risk ” när Parker Brothers köpte den . Det har sedan dess blivit en stapelvara i bordsskiva brädspel , med många variationer och en skara fans som älskar sin eleganta använda grundläggande taktik och strategi . Liksom alla bra spel , är ” Risk ” lätt att lära , men har en hel del djup . Maktbaser

En liten , kompakt maktbas är lättare varas och gör en bättre marshaling grund för attacker än en med många sårbarheter . Den ” Risk ” styrelsen har ett antal ” flaskhalsar ” som gör idealiska platser för att centralisera makten . Australien är en bra plats för detta , eftersom den bara har en angreppspunkten , medan Sydamerika har bara två . Plus , håller en kontinent ger dig ytterligare arméer varje tur . Om du inte har lyxen att beslagta sådana lokaler , planera dina fästen kring liknande fläckar , med noga utvalda defensiva platser som begränsar motståndarens alternativ när attackerar .
Offense

Defense är nyckeln till att behålla din maktbas , men du kommer inte att vinna spelet utan att ta initiativet . När du attackerar , titta på den större bilden . Fundera på hur mycket territorium kan du konsolidera när du har gripit den och om du kan hålla det mot eventuella motattacker . Tänk på vad din nya territoriet vinner du eller hur det gör ont dina motståndare . Klassiska militär strategi säger att du behöver tre gånger så många anfallare som försvarare vid lanseringen en offensiv , som fungerar som en bra tumregel i spelet . Överväg också att sårbarheten i din maktbas när du attackerar och om du lämnar dig själv öppen som du expanderar . Lämna tillräckligt med arméer bakom att avskräcka eventuella angripare .

Allianser

diplomatiska allianser är tillfälliga saker i bästa i ” Risk ”. Till slut , kan det finnas endast en segraren. I spel där en spelare går snabbt , anstår det de andra att gå samman och stoppa honom . Två spelare attackerar samma fiende på olika fronter tvinga honom att dela sina arméer , och i de fall där en spelare kontrollerar en betydande del av styrelsen (som både Nord-och Sydamerika ) , de andra spelarna måste stoppa honom omedelbart eller han kommer kör hårt fram med många av dem . Allianser kommer att flytta som spelets maktdynamikförändring , och det finns inga regler för uppförande bland dina medspelare . Precis som i verkliga livet , måste du titta på din rygg och vet när en dåvarande bundsförvant har överlevt sin användbarhet . Addera

Kommentera