Hur man gör en bonus scenen på MUGEN

Fighting spel fans som vill prova på att skapa sina egna anpassade 2D- fightingspel kan prova det populära programmet fightingspel skapande Mugen . Finns som en gratis nedladdning , låter MUGEN spelare att skapa sina egna karaktärer och bonusnivåer eller att helt enkelt ladda ner och importera de som skapas av den online- MUGEN community . Även MUGEN är en komplex och utmanande program för att lära sig , kan du börja i liten skala genom att bygga en grundläggande etapp med en förgrund och background.Things du behöver
Mugen
Bildredigerare
Visa fler Instruktioner

1

Planera din scen innan du börjar processen . Du kommer att ha en scen som är visuellt tilltalande och komplex nog att hålla uppmärksamheten hos spelaren , samtidigt som det är enkelt att hantera som ett första projekt .
2

Rita eller ladda ner grafik för din scenens förgrund och bakgrund och spara filer med ändelsen PCX . Du kan hitta användbara resurser på MUGEN gemenskap webbplatser . Addera 3

Ändra storlek på höjden av din och bakgrundsbildertill minst 240 bildpunkter , minimikravet för Mugen . Om dina bilder är för små , ​​helt enkelt sträcka dem i din bild redaktör kommer att producera en låg bildkvalitet . Istället överväga att ta en del av bilden och duplicera det för att täcka det extra utrymmet .
4

Skapa ett nytt SFF -fil i Fighter Factory och lägg till din förgrund och bakgrundsbilder. Se till att SFF -och bildfiler är alla belägna i samma katalog . Alternativt , kan du börja med att kopiera en av standardstegoch helt enkelt byta ut grafikfilermed din egen .
5

Set ” Group ” fält för båda bilderna till 0 . Ställ in ” Bild ” fält till 0 för bakgrunden och 1 för förgrunden .
6

Fyll i ” X ” och ”Y” värden för varje bild. Dessa värden anger förskjutningen för bilden , eller hur många pixlar du vill varje bild för att flytta från kanten av skärmen . Spela med dessa siffror till din bakgrund och förgrund är i en bekväm position med några tomma utrymmen .
7

Kopiera en DEF -fil från en befintlig scen och öppna den i Anteckningar . Du kan använda en av filerna från standardstegom du vill.
8

Ändra ” boundleft ” och ” boundright ” värden för att matcha ditt projekt . Du kan hitta boundright genom att subtrahera 320 pixlar från din förgrunds bildfil bredd och dividera med två . Boundleft kommer att vara lika med den negativa av boundright . Till exempel, om din bild är 400 pixlar bred , är din boundright värde 40 och din boundleft värdet är -40 .
9

Lägg din ” boundhigh ” värde genom att subtrahera 240 från din förgrundsbildhöjdoch multiplicera med -1 . Till exempel, om din bild är 300 pixlar hög , är din boundhigh värdet -60 .
10

Redigera ” zoffset ” värde om karaktärerna i spelet tycks sväva över scenen eller sjunka in i den. Du måste prova olika värden tills det känns rätt . För det första testet , prova ett värde av 200 .
11

Ställ in ” kakel ” värde under ” BG back ” till ” 1,0 ” och den ”mask” värdet till ” 0 ”. Detta gör att din bakgrund till loop flera gånger som spelaren rör sig fram och tillbaka .
12

Ställ in ” masken ” värde under ” BG jord ” till 1 . Detta etablerar korrekt insyn mellan förgrund och bakgrund .
13

Öppna MUGEN och ladda din nya etapp . Addera

Kommentera