Egyptiska spel att spela

gamla egyptierna älskade spel , däribland många brädspel . En av de mest populära brädspel kallades Senet . Även varianter av spelet finns, är det liknar på många sätt till pjäser . Dagens moderna spelare kan skapa sina egna Senet styrelser och behärska en version av denna tidsfördriv åtnjuts av de gamla faraonerna . Förbrukningsmaterial och Setup

Senet är en två – player spel som kräver en spelplan som består av tre rader med 10 rutor . Du kan skapa en sådan styrelse helt enkelt genom att dra 1 – tums rutor på ett rutnät . Låt sista rutan på den nedersta raden längst till höger tom . Rita bilder i de föregående fyra rutor . Bilderna (i den ordningen ) bör vara :
– The House of Happiness : tre små cirklar, var och en med ett kors som skjuter uppåt ur det
– The House of Water : . . Tre vågiga horisontella linjer < br /> – The House of Three sanningar : . tre fåglar
– The House of Re – Atoum : två dansande figurer
Varje spelare behöver fem matchande färgade spelpjäser ( pjäser fungerar) . . Du behöver också fyra pinnar av samma vikt ( prova hantverk pinnar ) . Alla fyra pinnar ska målas på den ena sidan , blank på den andra . Rada upp bitarna över den översta raden , omväxlande färger.
Grundläggande regler

För att se hur många platser för att flytta , spelare kasta pinnar lätt i luften , då räkna antalet pinnar med den tomma sidan uppåt . Om den målade sidan av alla fyra pinnar är vänd uppåt , får du två bonus drag ( fyra målade sidor = sex blanksteg). Flytta bitar över och ner rader i en omvänd S – mönster (höger , ner, vänster , ner, höger ) . Spelare kan välja att flytta någon tillgänglig pjäs på någon turn , observera dessa regler :
– Spelare kan bara flytta ett spelpjäs per varv
– Två eller flera stycken får inte uppta samma ruta på en gång. .
– Spelare får inte landa på sina egna pjäser
– . Spelare som landar på deras motståndarens pjäser kan byta plats i styrelsen , förutom när motståndaren har två stycken bredvid varandra
– . Players får inte passera motståndarpjäser som upptar tre rutor i rad
– . Varje spelare kastar en en , fyra eller sex emot en extra sväng Addera vinna matchen
.

Alla bild torg i den sista raden är ”säkra zoner ”, vilket innebär att din motståndare inte kan byta plats med dig medan du ockupera någon av dessa rutor . Spelare får inte ” hoppa” House of Happiness utan måste landa på den genom en exakt kast av pinnar innan vi går vidare . Spelare som hamnar på House of Water måste gå tillbaka till mitten – raden torget direkt ovanför huset av lycka . Under de senaste tre rutor , spelarna måste kasta det exakta antalet för att lämna styrelsen . Den första spelaren som flyttar alla sina spelbrickor från brädet vinner . Addera

Kommentera