Hur kan vi lita på våra sinnen ?

Under många århundraden har den vetenskapsfilosofi handlat om den mycket svåra frågan om huruvida våra sinnen ” matcha upp ” till vad som faktiskt är ” där ute . ” Merparten av tiden , nonphilosophical människor tar det på tro att detta är sant — vi ser och hör vad som finns ” där ute . ” Visar att detta är fallet är ett problem. Instruktioner
en

uppleva världen. Empiri är tanken att vi lär oss genom våra erfarenheter , och dessa erfarenheter enbart hänger sinnesintryck . En empiris kan säga : a ) ” Vi vet att ute sinnen ” plocka upp ”vad är egentligen ute ” ; eller b ) ” Vi bör agera ” som om ” det var fallet . ”
2

Börja med tro . Tanken att vi har inget annat val än att agera ”som om ” våra sinnen plocka upp det som är verkligen ute dispens från besvärliga problem att bevisa detta . En utilitaristisk kan säga att det inte spelar någon roll om vi verkligen känna saker eller är bara ” hjärna i en burk , ” få impulser placeras in i våra hjärnor som simulerar verkliga upplevelsen . Vår lycka och uppehälle är beroende av vår reagera på och lära av vad vi uppfattar . Oavsett om vi är ” hjärna i en burk ” är irrelevant . Addera 3

Tänk inåt . Augustinus och René Descartes försökte lösa detta problem i tillvaron på ett liknande sätt . Båda författarna sade att vi kan vara helt säkra på att vi finns, eftersom att förneka detta vore att bejaka det . Om jag förneka att jag existerar , då denier måste finnas. Därför vet vi existerar vi med säkerhet . Detta innebär också att den absoluta sanningen är verklig och möjlig . Eftersom vi finns , vi vet också att vi är villkorade och nonself tillräcklig . Därför har vi inte göra oss själva . Vi är beroende av en objektivt existerande värld som har fört oss till existens och närde oss — en värld vi inte skapa. Från begreppet ” jag ”, dessa två filosofer härledas den objektiva verkligheten i den yttre världen .
4

Tänk på vad verkligheten skulle vara utan existensen av våra sinnen . Immanuel Kant skrev i slutet av 18 -talet som den yttre världen existerar eftersom våra sinnen innehåller kategorier som ” filter ” upplevelse . Saker som tid och rum inte är ” där ute ” , men är produkter av vårt sinne . Rum och tid , och allt som följer av dem , är ” åläggs ” på det kaos av sinnesintryck för att skapa stabila objekt. Denna vy revolution filosofi alltid.
5

Betrakta roll mänskliga ego — som är densamma som viljan — i att skapa den yttre världen. I mycket tidig 19-talet , var den tyska skolan av epistemologi född som svar på Kant . Författare som Johann Fichte utvecklade teorin att ” där ute ” är egentligen en funktion av det mänskliga sinnet . Vi vet att ” där ute ” bara för att det påverkar vårt ego . Faktum är att ” där ute ” är en produkt av egot — ett ego sträva efter etisk uppfyllelse . Den ”där ute ” är egot positing sig , ser vi det som oss själva har skapat. Eftersom egot är densamma överallt i alla människor , är vår erfarenhet inte bara från oss själva — det är inte bara en subjektiv fantasi — men är en intersubjektiv verklighet . Vi är överens om vad som finns , därför att vår kollektiva ego har upplevt det . Addera

Kommentera