Board Game Idéer för den underjordiska järnvägen

The Underground Railroad var namnet på en serie av utrymningsvägar och säkra hus som amerikanska slavar följas för att nå norra staterna eller Kanada under första hälften av 18th century . Railroad termer som ” station ” och ” ledare ” användes för att dölja sanna innebörd . En Underground Railroad brädspel bör göra spelarna känner spänningen av utrymningsvägar hemsökt av ” slavöverlevnadsträning” som betalades för att vända slavar i. Spelet ska visa hur svårt det var för att fly slavar för att få mat , husrum och säkerhet , men tillåter ihärdig spelare att vinna genom att frihet . Starta

Utgångspunkten för varje Underground Railroad spel är slaveri , och målet är frihet . Spelarna väljer en strategi för att ta sig från startpunkten till mållinjen , och spelet ger dem flera konkurrerande alternativ , alla med sina egna fördelar och nackdelar . Till exempel kan en spelare förfalska eller köpa sina egna ” gratistidningar ” det tillståndet han är en fri man – och därför är tillåtet att resa utan hinder . Alternativt kan en annan spelare väljer att stuva undan på ett fartyg eller tåg för att komma norrut snabbt . Fria tidningar kan vara dyrt eller på annat sätt svårt att få , och fripassagerare riskerar brist på mat och luft , samt upptäckt .
Förskott

Inkludera flera rutor på brädet att förskotts spelare ner sina linjer . Sådana rutor kan vara märkt ”stationer ” eller ” säkra hus ” och ger en extra tärningskast för att representera ytterligare förråd av mat och vatten , riktningar till nästa säkra hus och nya kläder . Alternativa förväg fyrkanter representerar en oväntad cache av livsmedel , till exempel ett majsfält , eller overhearing hemliga riktningar i en annan slav sång , såsom den i det andliga ” Wade in the Water” – ” resa ner en bäck för att kasta hundar bort din doft . ”

motgångar

Vissa spel brädets rutor måste innehålla motgångar . Eventuella bakslag på Underground Railroad inkluderar en plötslig tillströmning av förföljare , vilket nödvändiggör en natt eller två av gömma – eller , för speländamål, en missad sväng . Andra bakslag förlorar vägen – missa en sväng eller faktiskt reträtt en kvadrat eller två – . Eller , värst av allt , att upptäckas av den ” slavöverlevnadsträning”, som är nästan alltid i slutet av spelet

vinna och förlora

vinna, i Underground Railroad termer , gör den förbi alla hinder för friheten i Kanada . Att förlora är att åka fast och få skickas tillbaka till din gamla mästare , eller ännu värre , säljs även längre söderut . Även om en Underground Railroad spel soffor dessa historiska realiteter i form av lek , det bör inte försöka dölja det faktum att för vissa slavar , spelet var liv och död : . Några tillfångatagna rymlingar fick aldrig en andra chans

Addera

Kommentera