Hur fungerar en modell Rocket Engine Work

? Även i denna postmoderna eran av datorer och information , behåller modell raket en stark anhängare bland blivande ingenjörer och forskare . Samtidigt som Internet kan erbjuda en uppsjö av distraktioner för vissa, andra vet att ingen hemsida video kan matcha visceral spänningen i att skicka en pelare av dånande flamma förbi molnen och uppåt mot himlen . Rocket Propulsion Grunderna

Raketmotorer och jetmotorer är två sidor av samma mynt ; både förbränna bränsle med syre för att skapa en stråle med hög hastighet gas som driver bilen framåt . Den främsta skillnaden är att jetmotorer föra syre in utifrån och raketmotorer bära sin egen syretillförsel . Ren flytande syre är i allmänhet alltför instabila för användning i någon form av motor, vilket är anledningen till raketmotorer använder typiskt någon form av kemiska oxidationsmedel , som bär några löst fästa syreatomer som lätt kan bryta sig loss för att bränna bränslet. Dessa kemikalier finns i både flytande och fasta eller kristallina former .
Grundläggande Construction

flesta modell raketmotorer använder fast bränsle och bränslet blandas samman i en slags deg och kokt eller torkad till en krita -liknande konsistens . Enkelhet är raketmotorn främsta dygd ; den har inga rörliga delar , endast ett yttre hölje och bränsle . Raketmotorn börjar som en kartong ytterhöljet . Tillverkarna sätta fallet på slutet – med botten uppåt – och släppa in en liten sprängladdning . På toppen av sprängladdningen som de häller en långsamt brinnande fördröjning bränsle . Sedan kommer ett tjockt lager av fast bränsle – oxidationsmedel blandning , och slutligen en hård plugg med ett hål i mitten . Addera Tändning och Burn

det gäller av funktion , fungerar en raketmotor som en kula som bär sin egen kostnad . Starta en raket är ganska enkel ; användaren infogar ett par elektriska ledningar i hålet i bottenpluggen och in i bränsle oxidationsmedel laddning och en plugg håller kablarna på plats . En elektrisk laddning orsakar en gnista hoppa ledningarna – tänk på en taser – att tända laddningen . Laddningen förbränns och hålet i pluggen blir till ett munstycke för att öka gasens hastighet och sedan diffundera det att skjuta raketen uppåt. Raketen fortsätter att accelerera tills allt bränsle – oxidationsmedel brinner ut .
Fördröjning och återställning

Precis innan den sista av bränslet brinner bort , antänder det en långsam förbränning fördröjnings bränsle som fungerar som en säkring . Den längre fördröjningen , desto mer tid raketen kommer kusten innan utlösa återställningsavgift. När säkringen brinner ut , utlöser raketens explosiv utstötningsladdning och blåser noskonen off av raketen. När noskonen dyker upp , distribuerar en fallskärm och raketkroppenflyter mjukt mot jorden och i en damm
Rocket kodifiering – . Impuls Thrust

På sida av raketen hittar du en alfanumerisk kod som läser något i stil med ” C6 – 3 ” eller ” A4 – 5 . ” Alla raketbränslenär inte skapade lika ; några bränna mycket kraftfullt men bränna ut snabbt , medan andra ger mindre maximal dragkraft men håller längre . Den första bokstaven i sekvensen visar raketens impuls makt , eller dess maximal effekt . Brevet motsvarar en raket klass , och berättar sin maximala effekt vid newton sekunder eller foot-pounds per sekund . Till exempel , en ”A” klass raket ger ut 0,29 till 0,56 foot-pounds per sekund , ett ”C ” klass släcka 1,13-2,24 foot-pounds per sekund och den största ” O ” klass raketer lagt ut 4602 till 9204 foot-pounds per sekund
Rocket kodifiering – . Genomsnittlig Thrust och Delay

Absolut dragkraft är inte allt . Om motorn brinner ut för snabbt , kommer din raket fart som en raket , men kommer att köras av saft för snabbt för att nå någon verklig höjd . Den andra siffran – den ” 6 ” i C6 – 3 eller ” 4 ” och A4 – 5 – berätta raketen genomsnittliga dragkraft i newton sekunder . En A10 – 5 och en D10 – 4 har samma genomsnittskraften , men D – klassen erbjuder mer absolut dragkraft makt .

Rekommendationer

allmänhet en högre genomsnittlig dragkraft är bättre för tyngre raketer som tar lite mer tid att få upp farten . Lägre tal är bättre för ljusare raketer , som får upp farten snabbt och sedan sluta accelerera . Siffran efter streck anger fördröjningen i sekunder mellan bränsle utbrändhet och utstötning laddnings tändning . Detta är raketens frilöpande tid. Du vill ha en större utrullning tid för tyngre raketer som upprätthåller en viss tröghet efter bränn stopp och en lägre frilöpande tid för ljusare som kommer till en skrikande stanna när bränslet brinner ut . Det finns egentligen inget som heter för mycket impuls makt ; det är mest en fråga om hur mycket motor du fysiskt kan passa in i raketen kroppen . Addera

Kommentera