Dynamic Network Authorization ( DNA )

Dynamic Network Authentication System , eller DNAS , är ett egenutvecklat system för Sony som skapades för sin Playstation -spel plattform . Protokollet har två syften . Ett är att göra det möjligt för användare att logga in på online-spel ; den andra är att förhindra piratkopiering . Sony lanserade DNAS i december 2001 till Playstation 2 -konsolen . Den fungerar även på senare versioner av konsolen . Online Gaming

Sony Playstation 2 kan ansluta till webbplatser på Internet , gör det möjligt för spelare att få tillgång till online-spel . Spelen verkar som om de kör på den lokala konsollen när i själva verket de körs på fjärrservern . Detta gör det möjligt för spelare från hela världen för att spela head to head i multi -player spel . Den spelkonsol måste ha ett nätverkskort . Vissa modeller har dessa som standard , medan andra behöver ha dem till. Ett annat krav på hårdvara för onlinespel med en Playstation är ett minneskort . De online-system kräver ett minneskort , eftersom det är där autentiseringsuppgifterlagras .
Online Access

Dynamic Network Authorization System länkar sin tillgång tillstånd till MAC-adressen för Playstation . MAC-adressen är hårdkodadpå nätverkskortet . Det innebär att en spelare bara kan logga in på online- spelsajterfrån en konsol . De nätverksinställningar skrivs på minneskortet spelar också en roll i validerings användare . Det är därför tillgång till spelen är inte möjligt utan ett minneskort . DNAS är inte en personlig autentiseringsprotokoll . Den identifierar bara Playstation genom att hämta nätverksinställningar från minneskortet via Internet , även om webbplatser kan lägga till valfria personliga användarkonto autentisering ovanpå DNAS systemet . Addera Syfte

DNAS hjälper Sony skydda upphovsrätten för sina spel . Den förhindrar kopiering och loggar aktivitet på en konsol också . Dess främsta syfte är inte att ge tillgång , men för att förhindra att den via kontoblockeringstekniker. Dessa block tillämpas om DNAS upptäcker att konsolen har ändrats på något sätt från de officiella fabriksinställningarna . Den DNAS skannar konsolen för att kontrollera om någon fuska enheter är anslutna till konsolen .
Copyright Protection

DNAS är inte bara används för fjärråtkomst till online-system . Det används också för att skydda spel köpte på en DVD . Systemet loggar detaljerna i konsolen som ett spel först installeras för att förhindra olaglig kopiering av DVD-skivor . Protokollet är utformat för att skydda immateriella rättigheter i stället för att skydda alla användarkonton . Addera

Kommentera