Steg-för- steg-anvisningar för Graf linjära ekvationer

linjära ekvationer diagram som en rak linje baserad på lutningsuppfångningstillstånd form, som anger y = mx + b där ” m ” är lutningen och ” b” är med y-axeln , eller punkt där linjen skär y -axeln. Lutningen skapar vinkeln på linjen och definieras av avståndet mellan en punkt och nästa punkt på linjen. Slope benämnes som ” stiger över kör ” eftersom den orsakar en rörelse på y- axeln , därefter på x- axeln. Till exempel skulle en lutning på 2 orsaka en punkt att skifta 2 utrymmen upp (y-axeln ) följt av 1 space höger ( x – axeln ) . Instruktioner
1

Konvertera den givna linjära ekvationen till lutningsuppfångningstillstånd formen och identifiera lutningen och y-axeln , till exempel med ekvationen 2y – 4x = 8 , först lägga 4x till båda sidor för 2y = 4x + 8 Dividera båda sidor med 2 : y = 2x + 4 , där lutningen är 2 , eller 2/1 och y-axeln är 4 eller punkt ( 0 , 4 ) köpa 2 .

Använd lutningen på y-axeln punkt för att hitta nya punkter för linjen , komma ihåg att lutningen representerar rörelsen på y- axeln , då x-axeln : ( 0 + 1 , 4 + 2 ) = ( 1 , 6 ) . Applicera lutningen till den nya punkten : ( 1 + 1 , 6 + 2 ) = ( 2 , 8 ) . Subtrahera lutningen från y-axeln för att hitta en punkt bakom det på linjen : ( 0 – 1 , 4 – 2 ) = ( -1 , 2 ) . Subtrahera sluttningen från den nya punkten : ( -1 – 1 , 2 – 2 ) = ( -2 , 0 ) , vilket är den x -axeln
3

Graf prickar för . hittade punkter ; sedan använda en linjal för att rita en rak linje av anslutning . Rita pilar på vardera änden av linjen för att representera fortsättning. Addera

Kommentera