Regler för Backgammon spelet

Backgammon är ett brädspel för två personer som använder 15 pjäser för varje . Spelarna flyttar sina pjäser runt spelplanen , passerar de numrerade trianglar . Målet med spelet är att flytta alla sina pjäser till en sida av kortet och ta sedan bort dem . Game Board

backgammon spelplanen innehåller 24 trianglar kallas punkter . Kortet är uppdelat i två halvor , med 12 punkter vid varje ände. Hälften är hemmaplan och den andra är den yttre styrelsen , med varje spelare hemmaplan är längden över från den andres . Poängen är numrerade från 1 till 24 för varje spelare , med 1 poäng börjar vid den yttre hörnet av den spelarens hemmaplan ; röd s 1 poäng är vit är 24 poäng .
Setup

Varje spelares 15 pjäser sätts upp i samma positioner i början av spelet . Spelare placerar två pjäser på sin 24 poäng , fem på sina 13 poäng , tre på sina 8 poäng och fem på sina 6 poäng . Denna inställning kommer att ha motsatta pjäser uppradade på motsatta ändar av styrelsen . Addera Moving

Varje spelare slår en tärning för att starta spelet , och flest går först . Vinnaren använder siffrorna på de två tärningarna för att göra öppningen flytta ( s) . Spelare suppleant vänder efter det första kastet , med hjälp av två tärningar . Spelarna rör sig alltid pjäser framåt ( medurs från deras uppfattning ) . De kan flytta två pjäser , var och en med hjälp av numret rullade den ena dör , eller en pjäs den kombinerade roll, men en pjäs måste landa på en punkt upptagen av mindre än två motsatta pjäser . En rulle dubblar ger en spelare dubbelt så många drag som han kan använda i valfri kombination .
Slå och Entering
p Om en pjäs landar på en punkt upptagen av en motstående checker , den motsatta pjäs är ”hit ” och flyttade till baren ( utrymmet mellan de två halvorna av styrelsen ) . När en spelare har en bricka på muren , måste han /hon ta bort den genom att rulla tärningarna på hans /hennes tur och ” in ” den bricka på motståndarens punkt matchar ett av matrisvalsarna ( på en två och en fyra, checker går på motståndarens 2 eller 4 poäng ) . Om båda punkter har mer än en motstående pjäs på dem , kan spelaren inte flytta ut från baren och förlorar den svängen. Mer än en bricka kan placeras på baren , och alla pjäser måste vara ” in ” innan spelaren kan röra sig igen . Om spelaren går in i sista pjäs från baren och det finns fortfarande en outnyttjad tärningsslag , använder spelaren att rulla för att flytta en pjäs på brädet .
Bearing Av

När en spelare har flyttat alla 15 pjäser i deras hemmaplan , kan spelaren börja ” hemtagningen ” dessa pjäser . Den spelare slår en tärning och tar bort en bricka från den numrerade punkt som motsvarar den rulle ( t.ex. på en rulle av tre , spelaren tar bort en bricka från den 3 punkten ) . Om det inte finns en bricka på den punkten , måste spelaren använda rullen för att flytta en bricka från en högre numrerad punkt . Om det inte finns några spelpjäser på en högre punkt att flytta , kan spelaren sedan ta bort en bricka från den högsta tillgängliga punkten . Den första spelaren att bära ut alla pjäser vinner spelet . Addera

Kommentera